Elektrisch varen

Alle boten van qruize.nl zijn elektrisch aangedreven en sommigen varen zelfs voor 100% of zonne-energie die aan boord wordt opgewekt. qruize.nl is een initiatief van Elektrohaven, de eerste jachthaven voor elektrisch aangedreven boten in Amsterdam. Voor Elektrohaven en qruize.nl geldt dat duurzaamheid niet de doelstelling is maar het uitgangspunt. Wij volgen de milieuregels niet maar lopen door op vooruit.

Overigens wordt de keuze voor elektrisch varen niet alleen gedreven door milieu-overwegingen. Elektrisch varen is gewoon de mooiste manier om van het water te genieten. Elektrisch varen is comfortabel, stil en betrouwbaar. Met de huidge stand van de technologie is er eigenlijk geen goede overweging meer om nog voor luidruchtige, stinkende en vervuilende brandstofmotoren te kiezen. Alle boten van qruize.nl kunnen minstens 12 uur varen op één oplaadbeurt. De boten die zijn uitgerust met zonnepanelen op het dak kunnen zelfs wel 16 uur aan één stuk varen voor ze weer moeten worden opgeladen.

Qruize.nl is een initiatief van Elektrohaven die de aandrijftechnologie van onze rondvaartboten heeft ontwikkeld. Inmiddels is Elektrohaven één van de leidende autotiteiten in Amsterdam met betrekking tot het uitrusten van nieuwe en bestaande boten met elektrische aandrijvingen. Daarbij maakt het eigenlijk niet uit of het om een vletje van 5 meter gaat of om een rondvaartsloep van 45 personen. Voor elk type boot – zowel met binnenboordmotor als met buitenboordmotor - is er een geschikte elektrische aandrijving te vinden.

Wie verder denkt dat elektrisch varen duur is, heeft het mis. Op dit moment is de tweedehandsmarkt voor elektrisch aandrijvingen nog klein maar wie de nieuwprijs van een elektrische aandriving vergelijkt met de nieuwprijs van een nieuwe brandstofmotor, ziet dat die niet eens heel veel hoger zijn. Verder is het in Amsterdam zo dat een elektrische aandrijving zichzelf snel terugverdient.

Voor de professionele rondvaart geldt namelijk dat een elektrische aandrijving twintig keer minder aan stroom kost dan de brandstofkosten van een verbrandingsmotor. Als een boot meer dan 200 vaaruren per jaar maakt, verdient een elektrische aandrijving zich binnen 5 jaar terug. Ook twijfels met betrekking tot vaarduur en actieradius zijn tegenwoordig  geen argument meer om niet voor elektrisch te kiezen. Boten tot 15 meter zijn prima uit te rusten met een elektrische aandrijving die niet onder doet voor een dieselmotor en de ruimte waar normaal de brandstoftank staat is meestal groot genoeg om voldoende accucapaciteit te plaatsen om minimaal 16 uur vaartijd te garanderen.

Ook voor de pleziervaart geldt inmiddels dat een elektrisch aandrijving niet alleen technisch prima mogelijk maar ook financieel interessant is. Voor boten met een elektrische aandrijving (zowel boten met een binnboordmotor als een buitenboordmotor) bedraagt het BinnenHavenGeld (BHG tarief) namelijk minder dan een derde dan het tarief voor boten met een brandstofmotor. Voor een klein bootje van 5 meter lang keer 2 meter breed levert een elektrische aandrijving een jaarlijkse korting van € 230,- op ten opzicht van een boot met een benzine of dieselmotor (het verschil tussen € 33,- per m2 voor een brandstofmotor en € 10,- per m2 voor een boot met een elektrische aandrijving). Voor grotere boten (meestal met een vaste binnenboordmotor) loopt het verschil nog meer op.

Als u geinteresseerd bent in een elektrische aandrijving, dan helpt Elektrohaven u graag verder om de keuze voor de juiste oplossing te maken. Daarbij maakt het niet uit of het om een heel klein bootje met een buitenboordmotor gaat die 4 of 5 keer jaar door de grachten toert of een professionele rondvaartboot die jaarlijks meer dan 600 vaaruren maakt.